Šogad Auces vidusskola ir saņēmusi apstiprinājumu piedalīties Comenius
piecu valstu sadarbības projektā "Vai mēs varam kaut ko mainīt?-
apkārtējās vides apzināšanās veicināšana" kā sadarbības partnerim. Divu
mācību gadu laikā piecu sadarbības valstu- Polijas, Somijas, Latvijas,
Grieķijas, Turcijas skolēni un skolotāji pētīs dažādas sava reģiona apkārtējās
vides problēmas, izzinās alternatīvās enerģijas ieguves iespējas, iepazīstinās
ar savu valsti citas partnervalstis un mācīsies komunicēt projekta darba
valodā- angļu valodā.
No Auces vidusskolas projektā
piedalās astotās klases.
Jau no mācību gada sākuma tika paveikti dažādi uzdevumi- zīmēti projekta
logo (uzvarētāja Līga Holodņikova), izveidots interaktīvs Latvijas
prezentācijas modelis ar pašu skolēnu veidotu filmu (režisors Kaspars Grābēns)
par Auces vidusskolas 8.klasēm., izveidota prezentācija par Latvijas izglītības
sistēmu. Šajā pirmajā braucienā uz Somijas pilsētiņas Keminmaa vidusskolu no
23. līdz 28. oktobrim devās četri skolēni- Marta Ziņģe un Gabija Jomante no 8.a
klases un Kitia Lūcija Gristiņa un Toms Grudovskis no 8.b klases, kā arī
projekta vadības komanda- direktores vietniece Gunita Dambe, skolotājas Jana
Smila un Ligita Vernere.
Ceļā devāmies ar pašvaldības busiņu, brauciens uz Somiju bija garš un
nogurdinošs-17 stundas. Tomēr pēc dušas, ko baudījām Keminmā skolā, visi jutās
gana mundri, lai sāktu iepazīšanos ar nezināmo-šādā projektā mūsu skola taču
piedalās pirmo reizi.
Ar interesi gaidījām satikšanos ar
mūsu partnerskolu skolotājiem un bērniem, jo mēs šeit ieradāmies pēdējie,
pārējie jau iepriekšējā vakarā bija tikušies.
Comenius projektu idejas pamatā ir nosacījums, ka skolēniem ir jādzīvo
viesģimenēs, lai veicinātu draudzību, sadarbību un komunikāciju skolēnu vidū.
Katrs no mūsu skolēniem bija ieguvis savu viesģimeni, ar kuru neilgi pirms
došanās ceļā bija sazinājies ar e-pastu, tā gūstot vispārīgu iespaidu par
ģimeni. Viesģimeņu bērni bija tie, ar kuriem mūsu skolēni kopā pavadīja visu
savu laiku gan skolā, gan ārpus tās.
Mazliet skolēnu iespaidi:
Kitija: Man ļoti
paveicās ar ģimeni, kur es paliku, jo mana ģimene ļoti labi saprata angliski,
bija jauka, atsaucīga un laipna. Meiteni sauca Elīna. Man likās, ka viņa nav
nemaz savādāka kā citi viņas skolas bērni. Elīna ir meitene ar kustību
traucējumiem. Viņai ir jaunāks brālis Santus un divi suņi Nuupo un Suulo. Nuupo
izskatās kā balta vates pika, bet Suulo ir liels medību suns. Dažkārt viņš
miegā medī. Elīnas mamma ir ļoti jautra. Man likās, ka visa somu tauta ir
jautra.
Marta: Šī ģimene bija
jautra un jauka. Dzīvojot ģimenē, es uzzināju nedaudz par somu tradīcijām.
Redzēju somu mājas un uzzināju, kāpēc viņi tādās dzīvo. Izmēģināju arī vienu no
šīs valsts tradīcijām- iet saunā, tas man ļoti patika.
Katru dienu visu mācību stundu laiku pavadījām skolā. Bija kopīgas skolēnu
un skolotāju sanāksmes, kur prezentējām savus mājas darbus un dalījāmies
iespaidos par projekta norisi. Ārzemju skolēni kopā ar saviem somu viesģimeņu
skolēniem apmeklēja mācību stundas, skolotāji vēroja mācību stundu norisi.
Kitija: Skolā viss
bija tik kluss. Skolēni starpbrīžos arī bija klusi. Ēdiens skolā arī bija
labs. Ar Ninu, Elīnas asistenti vienmēr
bija jautri un vienmēr varēja parunāties.
Gabija: Skola ir
aprīkota, tā lai skolēniem ar īpašām vajadzībām būtu pietiekami ērti atrasties
šajā ēkā. Šajā skolā mācības notiek lēnākos tempos atšķirībā no mūsu skolas un
arī bērniem ir labāka uzvedība. Skolas pusdienas man personīgi nepatika, mūsu
skolas pusdienas ir daudzkārt labākas.
Toms: Skola ir ļoti
attīstīta. Mani pārsteidz skolas disciplīna. Stundas nevar uztvert nopietni, ja
vienas lapas ar 3 uzdevumiem izpilde aizņem 45 minūtes laika. Viens skolēns sāk
pildīt uzreiz, cits pēc 20 minūtēm. Vienīgais, kur bija disciplīna, bija
sports, kur gan zēni, gan meitenes aizrautīgi spēlēja florbolu.
L.Vernere: Skola Kemimmā ir celtne, kuras vienā daļā ir 1. – 6.klases telpas,
katrā klasē ne vairāk kā 20 skolēni un otrā ēkas daļā ir 7. – 12.klases telpas.
Skola ļoti klusa, it sevišķi starpbrīžos, skolēni pastaigājas pa plašajiem
gaiteņiem, uzspēlē kādu galda spēli, piemēram, tenisu, vai mierīgi atpūšas uz
daudzajiem soliņiem gaiteņos. Līdz ar zvanu, kas īsi un mierīgi atskan skolā,
uz klasi dodas skolotāji un reizē arī skolēni. Ienākot klasē, durvis aizslēdzas
un skolēni nesteidzīgi sāk darbu, reizēm klusu un mierīgi, reizēm ļoti
trokšņaini un negribīgi kaut ko strādāt. Skolotāja stāsta, rāda, īpaši
neuztraucoties par skolēna darbībām. Kabinetu aprīkojums apbrīnojams, jo katrā
klasē pie parastās krīta tāfeles ir iespēja izmantot vēl 12 dažāda veida
materiālus – kartes, ekrānus utt. Starpbrīdis ilgst 15 minūtes, un stundai
beidzoties, skolotāji dodas atpūsties - iedzert kafiju, palasīt laikrakstus,
parunāties ar kolēģiem, uz skolotāju istabu.
J.Smila: Pirms braukšanas uz Somiju, biju
iedomājusies, ka visās stundās skolēni
sēž ar datoriem nodrošinātos kabinetos un viss notiek datorizēti. Somijā taču
esot vislabākā izglītības sistēma. Daudzus stereotipus par attīstītajām valstīm
man nācās lauzt. Sākot jau ar to, ka datori ir katrā klasē, bet ne katram
skolēnam priekšā. Sistēma līdzīga kā mūsu skolā, bet lielākā atšķirība ir tā,
ka katrā klasē ir arī projektors un visi mācību
materiāli ir digitalizēti un projicējami uz ekrāna. Tas likās kā tāls
sapnis mūsu mazajā Latvijā. Domāju, ka skolā būs liels troksnis un stresaina vide. Neko tādu
neredzēju- viss notika lēnā somu mierā, starpbrīžos skola likās klusa, bērni
nekur neskraidīja. Tas noteikti bija pateicoties galda tenisam, kas skolēniem
bija pieejams koridoros. Arī stundu gaita bija ļoti nesteidzīga. Tas izraisīja
apbrīnu, jo tādos tempos mēs savā skolā
mācību vielu nespētu izņemt nevienā priekšmetā.
Somu skolotāji man likās ļoti
atraisīti, atsaucīgi, mierīgi, nesteidzīgi un viesmīlīgi. Gandrīz katrs no
satiktajiem skolotājiem spēja komunicēt angļu valodā.
Šajā laikā projekta partnerskolu skolotājiem notika sanāksmes, kurās
analizējām izdarīto, konkursa kārtībā izvēlējāmies projekta logo, tas bija
Polijas atvestais zīmējums. Nopietni strādājām pie nākamo uzdevumu un pienākumu
apspriešanas un precizēšanas. Kā arī jau sākām gatavoties nākamajai projekta
sanāksmei, kas februārī notiks pie mums Latvijā.
Tā kā viens no projekta uzdevumiem ir apkārtējās vides iepazīšana, tad visi
devāmies gan īsā pārgājienā turpat pilsētā Keminmaa uz iecienītu aktīvās
atpūtas vietu, gan uz netālo pilsētu Kemi, kur apmeklējām galeriju, kur varēja
iepazīt dažādu dārgakmeņu kolekciju, gan uz pilsētu Tornio, kas atrodas uzreiz
divās valstīs- Somijā un Zviedrijā. Apmeklējām atkritumu šķirošanas,
uzglabāšanas un pārstrādes laukumu.
Kitija: Laukumā bija atsevišķas vietas dažādiem
atkritumiem: bio, metāla, koka, kartona un papīra, kā arī jauktie un
elektriniskie atkritumi. Somi pārstrādā lielāko daļu atkritumu. Atvestos organiskos
atkritumus pārvērš komposta augsnē, kuru pēc tam iedzīvotāji var nopirkt. Šajā
pārstrādes vietā netiek dedzināti nekādi atkritumi, šo darbu veic citā vietā
Aulu pārstrādes centrā.
Ja iedzīvotāji atstāj šeit savus jauktos atkritumus, tad tas ir maksas
pakalpojums. Ja atkritumi ir sašķiroti, tad nodošana ir bezmaksas.
Šī bija lieliska iespēja mums padomāt, kā mēs varam pasargāt savu dabu,
šķirojot un pārstrādājot atkritumus.
Brauciena nobeigumā mājupceļš sākumā veda pretējā virzienā uz Polāro loku,
uz pilsētu Rovaniemi. Tur apmeklējām Arktikas muzeju, kurā interaktīvā veidā
uzzinājām daudz interesanta gan par cilvēku, gan dzīvnieku dzīvi aiz Polārā
loka, redzējām ziemeļblāzmas demonstrējumus.
Pēc tam laimīgu ceļu mājup un Ziemassvētku noskaņu mums novēlēja pats
īstākais Santa Clauss jeb somu valodā Joulupukki.
Atgriežoties mājās esam bagāti ar iespaidiem un emocijām:
Marta: Ieteiktu arī
citiem bērniem piedalīties šajā projektā, kurā var apmeklēt daudz interesantu
valstu un uzzināt daudzko jaunu, kā arī izbaudīt iespēju dzīvot viesģimenē,
iegūt jaunus draugus.
Gabija: Es iesaku
visiem skolēniem, kam ir iespēja piedalīties šajā projektā, piedalīties
noteikti, jo jūs attīstīsiet savas valodas prasmes; iepazīsiet dažādas valstis
un tautas un pavadīsiet labi laiku.
L.Vernere:Visiem dalībniekiem bija
iespēja mācīties angļu valodu, jo dzirdot citus un runājoties paplašinās
valodas krājums, ir iespēja valodu saprast.
Manai angļu
valodas sapratnei šis laiks devis ļoti daudz, kā arī ir satikti interesanti un darbīgi cilvēki, ar
kuriem ir prieks sadarboties.
J.Smila: Manuprāt
vislielākais ieguvums šajā braucienā bija tieši angļu valodas barjeras laušana, kā arī valodas prasmju uzlabošana
un pielietošana ikdienā gan parastā sarunā, gan projekta apspriešanā, gan ekskursijas
laikā. Tas lika mums saprast, ka arī mēs esam pietiekoši izglītoti, lai varētu
piedalīties starptautiskā projektā.
Direktores vietniece projektu darbā: Gunita Dambe
Foto no ceļojuma:
*
0 komentāri:
Ierakstīt komentāru
Piezīme. Tikai šī emuāra dalībnieks var publicēt komentārus.